Kövendy Katalin
„Szülőanyám, te szép Magyarország” – A nemzettudatról 2.
„Szülőanyám, te szép Magyarország” – A nemzettudatról 2.
(generációkon) át azt a hazugságot és hamis képet sulykolják felnövő emberekbe, hogy nincs különösebb okuk a büszkeségre, hiszen nem sok jó található a távoli s közeli múltjukban. Ha például a magyar és a nemes szavak jelentéstartalma csakis a Mikszáth-féle léha, semmirekellő és önző dzsentrivel, a csendőr szó csakis a „kegyetlenkedő, antiszemita bevagonírozókkal”, a világháborús katonatiszt szavak csakis a „náci-fasiszta horthysta” pejoráló minősítéssel, az egyház és a vallás szavak csakis a „maradi, együgyű tudatlansággal” válnak azonossá az ismételt és hamis tálalásban! Kimondatlanul is hatni kezd a métely: lehetek én jó, ilyen múlttal és felmenőkkel? És többek, többször meg is adták/adják erre a nemleges választ…
Gimnazisták és egyetemisták sokasága került ki az utóbbi időkben is úgy az iskolákból, fiatalok nőttek fel olyan szülői házban, ahol ez a szellemiség uralkodott, uralkodik. Vagy a totális közöny, vagy a szégyenkezés, önsajnálat, lealacsonyítás, irreális énkép. A Hunyadi János és Kapisztrán Szent János tettére emlékeztető harangozás, az 1956-os kivágott közepű zászló és a hozzájuk kötődő hősi összefogás miatt érzett büszkeség, a nagy egyéniségeknek kijáró őszinte tisztelet is ugyanúgy a „lépjünk már túl rajta” kategóriába került.
Kidobódott rengeteg érték, amire büszkén tekinthetett volna több felnövekvő nemzedék. Kihúzott mellel, egyenes gerinccel állhatna a tükör előtt, egészséges énképpel, ami a hazáját, az országa múltját és annak értékeit, és persze ennek a sornak a végén önmagát illeti. Ehelyett egészen más történt a háború utántól napjainkig. Elhallgatás, önámítás, hazudozás, torzítás, szándékos szégyenérzetkeltés „egyetlen nagy cél” érdekében. Hazaszeretet, becsület, tisztesség, bátorság, igazság, nemzet, dicsőség, mindhalálig – sokan nem szerették és szeretik még ma sem, ha csak említik is ezeket a szavakat.
A reményvesztettebb időszakokban fokozottan törhet elő az emberekben a vágy arra, hogy valamit találjanak, amire büszkék lehetnek. Most ilyen korszakot élünk. Kilátástalanság, lehangoltság, depresszió. Sokan vannak, akik kilátástalan anyagi helyzetük miatt hasonló szomorúsággal a lelkükben távoznak ebből az országból, mint mindazok a kitántorgók, akik a XX. században a megélhetés, vagy a kommunista üldöztetés és megtorlás miatt hagyták el a szülőföldjüket.[1]
Gyökértelen fiatal nemzedékek (tizenévesek, huszonévesek, harmincasok, negyvenesek) állnak tétován, s keresik a kapaszkodót, valamit, ami az énképüket, az önértékelésüket, a büszkeségre való igényüket kielégítené és helyrebillenthetné egy olyan világban, amelyben ők és a szüleik, a nagyszüleik nem tudtak milliárdos vagyonokat, könnyen és gyorsan elért jólétet felmutatni. Következésképpen egy hamis értékeket piedesztálra emelő világban értéktelenebbnek vélik önmagukat. Senki nem tanította őket, senkitől a felnövekedésük során nem kaptak folyamatosan pozitív visszajelzéseket arra nézvést, hogy jó néphez, jó nemzethez tartoznak, dicső múlttal, benne dicső szereplőkkel, amire igenis büszkék lehetnek, és senkinek ne higgyék el azt, hogy a materiális javaik pénzben kifejezhető nagyságával mérendő az ő emberi értékük. Egyesek a régi, ismert, ostoba módszert választják pozitív énképük felnagyítására, túlzásokba esnek, mások meg fogódzók nélkül lézengenek.
Egyetlen ország sem lesz automatikusan jobb, gazdagabb csupán a diplomások számától. A sikeres oktatás és nevelés ugyanis azzal mérhető, hogy hány becsületes, tisztességes, a szakmáját mesterfokon űző vagy űzni akaró, lemondásra is képes, igyekvő, küzdő, reális énképpel bíró, öntudatos, nem járomba hajtható, nem becsapható, nem kijátszható, nem korrumpálható, méltóságában nem sárba tiporható, gerinces, jellemes, másokra odafigyelő, segítőkész, jóindulatú, a pénzen kívül más Istent is ismerő ember akar egy közösség, egy ország sorsának jobbításán együtt dolgozni: Kossuth-nótákat tanítani, vízvezetéket szerelni, engedélyeket kiadni, házat építeni, beteget ápolni, ágyneműt varrni, zöldséget termeszteni, kátyúkat foltozni, pénzt kezelni, híreket felolvasni, zenekart dirigálni, árut szállítani, jegyeket ellenőrizni, szívet műteni, rádiós műsort szerkeszteni…
[1] A magyarok lelkiállapotáról, a stressz és a depresszió összefüggéseiről, az értékrendekről, a magyarok jövőképéről lásd Dr. Kopp Mária munkáit, többek között az ő szerkesztésében a Magyar lelkiállapot (Semmelweis Kiadó, 2008) c. könyvet.
[2] A felsőoktatásról lásd Mátyás László: A diák nem tanul, az oktató nem követel című írását az Index honlapon, In: http://index.hu/gazdasag/penzbeszel/2011/01/12/a_diak_nem_tanul_az_oktato_nem_kovetel/ (letöltés: 2011. február 8.)